lørdag 15. oktober 2011

Markedsføring av meg selv som terapeut

Min vanlige jobb i studietiden innebærer å selge og rådgi mellomstore og store bedrifter i blant annet markedsføring. I løpet av de siste årene har jeg lært endel om dette litt uhåndterlige faget og ønsker å dele noen av mine erfaringer om dette med de som leser bloggen min.

Hvordan få klienter?
Dette er et særdeles vanskelig spørsmål, og det finnes ingen standardsvar, men en ting som er helt sikkert er at den beste form for markedsføring er igjennom anbefalinger. Dette er det vi kaller for "word of mouth", og i prinsippet er det få ting du som terapeut kan gjøre - unntatt å være flink i det du driver med.

Det er ikke tilfeldig at tidligere idrettsutøvere blir brukt til forelesninger og motivasjonsprogrammer i bedrifter, fordi de har en stor fordel som vi som terapeuter trenger å lære av.

De har trent, og de har trent masse!

Den eneste måten å bli god på noe, er å trene eller utøve det du skal bli god til. Det er mange som snakker om at en toppidrettsutøver må trene i minst 10.000 timer for å hevde seg i toppen. Det gjelder også i arbeidslivet.
Hvis du ser på et normalt arbeidsår, så består det av ca 1.800 arbeidstimer - hvis du jobber 100%. Det betyr at jobber du 50% som terapeut vil det i prinsippet ta 11 år før du er "på landslaget" i terapi.

Det vil jo ikke si at du ikke kan praktisere og være en god terapeut, for jeg har blitt fortalt at det visstnok er gjort forskning på om en terapeut med erfaring har bedre awareness enn en fersk terapeut - og forskjellene er minimale. Men det som er viktig å vite er at det tar tid å bygge en erfaringsbase som terapeut og få innsikt i forskjellige problemstillinger som klientene kommer med til deg og ikke minst bygge opp en "best practise" basert på disse erfaringene. Det vil si at skal du bli en "god terapeut" (les: ha mye erfaring og kunne dra nytte av denne) må du trene.

Å trene på å være terapeut skal du ikke gjøre med din partner, barn, familiemedlemmer eller venner - da ender du gjerne opp i en situasjon som er ubehagelig for deg og dine "klienter".

Nei, du må nok praktisere - og da er jo spørsmålet hvor du skal starte.

Nettverk
Hva er et nettverk?

Jo, det er alle de du kjenner - de vi i nettverksbygging kaller 1. ledd. Disse personene kjenner igjen mange du ikke kjenner, og det er endel potensielle klienter blant alle dine kjente og B-kjente. Ikke prøv å bruk Facebook til å rekruttere klienter ved å skrive: "trenger sårt klienter" i statusfeltet ditt og tro at det dukker opp en hel haug med folk som ønsker å betale deg 700 kroner timen.

Spør heller nettverket ditt om de kjenner noen som er i en impasse (formuler det slik du vil) og si at du har ledig tid til en redusert pris, og begrens dette tilbudet tidsmessig. Hvis du går ut med en timepris på 300 per time og fyller opp kalenderen din, vil du kanskje finne ut at den timeprisen ikke er nok til å betale regningene - da kan det være smart å si at timeprisen gjelder de første 5 timene eller "ut året".

Når de første klientene kommer, er det også greit å si at de gjerne kan anbefale deg til venner og kjente - og forklare at du bygger opp en praksis og trenger flere klienter. Er du mer erfaren kan du si at du har ledig tid på mandager fra 12-13 og dermed være litt begrensende men åpen. Ikke vær desperat.

Nettside
Kan du noe som helst om å lage en nettside?
Mest sannsynlig er du som de fleste andre og kan ingenting. Du aner ikke hvor du skal begynne og kommer dermed ikke helt i gang.

Har du penger, kan du alltids ta kontakt med noen som kan hjelpe deg med dette - men det de kan tilby er som regel en CMS løsning (Content Management Solution), som i prinsippet betyr å ha en løsning der du kan legge ut artikler med bilder og tekst.

Jeg har jobbet i reklame og opplevd at løsninger med fancy design blir administrert av nevøen til administrerende direktør og en apekatt kunne gjort en bedre jobb.

Mitt første tips er å se på bloggløsninger, og vurdere dette som en nettside - ulempen med dette er at internettadressen din ikke blir så personlig og det skinner igjennom at løsningen din er ment til et annet formål. Du kan selvfølgelig kjøpe ditt eget domene, og starte opp med en standardløsning og bygge opp noe som funker bedre etterhvert.

Designmessig er det greit å bruke en mal som er så ren og grei som mulig, se på det som at vi driver med helse og bruk hvit bagrunn og en eller annen farge som symboliserer noe klinisk (blått, grått, muligens grønt osv.)

Gå inn på istockphotos.com, bruk 100 USD på bilder og last ned bilder med hvit bagrunn, generelle temaer og gjerne den temafargen du har bestemt deg for på nettsiden. Ikke finn på å stjele bilder fra andre nettsider eller bruke clipart som følger med som standard i f.eks word.

Det neste du kan gjøre er å surfe litt rundt og stjele gode ideer av andre. Gå inn på lista over terapeuter i praksis på www.ngfo.no og mer eller mindre kopier det du liker. Ikke bruk de samme formuleringene, men skriv alt om til et språk som passer for deg.

En av de mest vanskelige tingene med gestaltterapi er å forklare hva det er, prøv å skrive en formulering som er på under tre setninger - og du har noe som funker. Kall det gjerne noe annet enn gestaltterapi, for den vanlige person i gata aner nok ikke hva det er vi driver med (min påstand).



Skap trafikk til nettsiden
Dette er vanskelig.


Du kan bruke hundrevis av timer på å utforme en flott nettside med bra design, gode bilder og den beste teksten på internett - men det hjelper ikke hvis du ikke får folk til å vite at den er der.


Metatagging. Ordet alle som kan noe om web snakker om, hva er det?
Jo, det er små ord som du bruker på nettsiden din og alle artiklene som blir skrevet.
Disse ordene snappes opp av søkemotorene, og det er en som er kongen over alle søkemotorer: Google.


Google står for omtrent halvparten av alle reklameinntekter på nettet, og det er litt penger.
Når du går inn på google.no og søker "terapeut" vil du se følgende:


Øverst på siden kommer noen reklamebaserte linker, på høyre side står det noen til og treffene som kommer opp baseres på metataggene du har lagt inn på nettsiden din, kombinert med antall treff som siden får.


Har du en venn som kan noe om dette, spander en kasse rødvin og få henne til å sørge for at du kommer høyt opp på treet.


Hva er det folk som trenger en terapeut søker på? Det vet jeg egentlig ikke, men jeg vil tippe at det er f.eks "samlivsbrudd, dødsfall, søvnmangel, sliten, stress" og mye annet. De søker egentlig ikke på "terapeut", for de vet ikke at det er det de trenger.


Derfor kan du betale Google for å annonsere på de søkeordene du ønsker.
Google er genialt, og det funker på denne måten.


Alt du driver med på nett er mer eller mindre overvåket (ikke få paranoia nå) av Google og andre. Er du som meg og skriver en blogg på www.blogger.com, bruker gmail og er helt fanatisk tilhenger av Facebook er det ikke tilfeldig hva som dukker opp som reklame.


Da jeg skrev om forhold i 6 forskjellige blogginnlegg, skjedde det noe "merkelig". Det startet å dukke opp en mye mer annonser for nettdatingssider - noe jeg ikke har opplevd på en stund av naturlige årsaker. Dette er den formen for overvåking jeg snakker om.

Bruk 100 USD på GoogleAds og se hva som skjer. Her betaler du for at dine reklamesnutter skal vises for personer som søker etter "terapeut, livsendringer og meningen med livet", skriver om dette i egne blogger og sender mails via gmail til venner og kjente.


Hvis du er smart, prøver du IKKE å tjene penger på annonser på din egen nettside, for da kan jo konkurrentene få tilgang til klienter som faktisk har rotet seg inn på siden din.


Blogg
Blogg er trendy, og jeg prøver å følge med på endel psykologi, terapeutiske og livsstilsblogger - samtidig som jeg følger med på det som er kun moro, politisk og veldig sært.
Felles nevner med blogging er at skal du promotere deg selv som terapeut, bør ikke dette kombineres med å vise bilder av det du gjorde sist helg. Ha heller to ulike blogger.
Min hensikt med denne bloggen for eksempel - er at den kun skal eksistere mens jeg er student, det er mulig jeg vil prøve å få tak i klienter mens jeg er terapeut under utdanning - så jeg får praktisert det som er nødvendig i forhold til skolens krav.

Juni 2014 er bloggen offisielt "død", men jeg sitter igjen med kanskje 200 bloggartikler jeg kan bruke videre på en nettside.

Ulempen med endel blogger jeg leser (sikkert også min egen) er at de som skriver dem ikke bruker mye tid på å utforme artiklene og kvaliteten er mildt sagt varierende. Mye skrives etter innfallsmetoden, og det er generelt ansett som lurt å publisere jevnlig.

Prøv ikke å konkurrerer med de mest populære bloggerne i landet, for er du ikke blond med svekket sjelsevne eller baker kaker som ser ut som Eifeltårnet kan du bare glemme å få 30.000 lesere. Ikke engang Niels Juel kunne få den type trafikk.

Bloggen din bør ikke være for selgende, for da lyser det igjennom at du er desperat.

Annonsering
Første spørsmål, hvor skal du annonsere?

Prøv med førti oppslag på informasjonstavlen på den lokale dagligvarebutikken, men ikke regne med at klientene stormer kontoret ditt. Men det er virkelig verdt et forsøk.

Lag en liten flyer, hvis du vil bruke litt penger på det kan du fort få produsert noen tusen eksemplarer for noen tusenlapper og del dem ut i postkasser. Gi blanke i etiske spørsmål og del de også ut til de som har reservert seg mot reklame i postkassa (hvis du tør...).

Prøv deg på lokalavisa og prut pris så det gjelder, få de til å gi deg annonseplass hvis de har noe ledig.

Lag deg et visittkort og gi noen eksemplarer til alle klientene dine, si at vennene deres får 10% avslag på timeprisen hvis de oppgir hvem de har fått kortet ditt av. For hver nye klient, gi den som har anbefalt en gratis time.


Husk å snu i tide
Har du jobbet med å få klienter i flere år, og de som kommer til deg ikke blir lenge - og du sitter igjen med følelsen av at de ikke er helt fornøyd, du bruker masse tid og krefter på å få praksisen din til å funke, men du får det ikke helt til - da må du vurdere om dette er noe for deg.

Du kan selv mene at evnene dine og kompetansen din er på topp, men du klarer av en eller annen grunn ikke å formidle dette til markedet ditt, og du klarer ikke å skape en nytteverdi blant klientene dine. Da er det på tide å finne på noe annet.

Jeg er opprinnelig utdannet lydtekniker, og blant musikere er det en ting som heter: "Don't quit your dayjob". Dette er et paradoks, for skal du lykkes med det du driver med, må du satse - og den eneste måten å tvinge deg selv til å bli dedikert til terapeutrollen er å se på det som din hovedgesjeft. Men skal du drive med dette på hobbybasis og ikke legge sjelen din i det, bør du ikke si opp den stillingen du allerede har.

Du blir ingen stjerneterapeut ved å jobbe 10% av tiden med faget, og du vil ikke kunne livnære deg på det, for det er endel praksiske ting som bremser deg opp - derfor må du satse. Men du trenger ikke å hoppe ut i det med en gang.

Snakk med arbeidsgiveren din, få muligheter for fleksitid eller redusert arbeidstid og start med å prøve å fylle en dag med klienter. Sørg også for at du har retrettmuligheter.

I følge statistikk går omtrent 50% av alle gründere konkurs i løpet av de første 4 årene, skjer det med deg må du ha evnen til å se hva du har gjort feil og starte på nytt.

Markedsføring er vanskelig, og det jeg kan si med sikkerhet er: Det du investerer i markedsføring er mest sannsynligvis ikke penger du får avkastning på, for som hovedpersonen i "Hodejegerne" sier; det som teller er ditt renomme.

Lykke til! 
   

   

4 kommentarer:

  1. Spennende langt innlegg. Det jeg sitter igjen med er at det føles Ganske hyggelig å innse at jeg er på landslaget i det jeg driver med til daglig. Samtidig tenker jeg at jeg skal passe på, så jeg ikke plutselig blir innbytter på benken..

    SvarSlett
  2. Takk for mange gode råd! Kjenner jeg blir litt stressa, men likevel...:)

    SvarSlett
  3. Jeg jobber med salg til vanlig, og det krever konstant trening så du blir god. Men det er jo oppsøkende, og det gjelder kun hvis du skal jobbe med firmaer - da må du ta kontakt med dem selv.

    Ved å sette opp en enkel nettside med et klart budskap har du ihvertfall mulighet til å rekruttere klienter der.

    Det finnes en dame som heter Nina Furu som driver med kurs for bedrifter, sjekk ut bloggen hennes: http://www.ninafuru.no/category/markedsf%C3%B8ring/

    SvarSlett
  4. Nå er jeg i situasjonen der jeg skal få meg noen klienter selv, og det praktiske er nå på plass.

    Skal bli interessant å se om jeg klarer å følge mine egne råd eller om det blir en desperat leting etter klienter.

    SvarSlett