mandag 14. mars 2011

Online terapi

Jeg surfet litt uten spesielt mål og mening etter litt kunnskap om psykoterapi, og endte opp på mentalhelp.net der jeg så en artikkel om online terapi. Skal jeg være helt ærlig så ble jeg mer nyskjerrig på å finne ut mer om dette fordi jeg følte at det var litt rart enn at det virket som en god ide.

Ikke uventet finnes det en rekke forskjellige tjenester for dette i USA, og jeg prøvde å finne ut mer om emnet på norske nettsteder. Som den utålmodige sjelen jeg er, holdt det med et google søk og noen raske visitter på noen av topptreffene.

Nå har det gått noen få minutter siden jeg sluttet å lete etter informasjon, og jeg merker at "en mening om saken" former seg i hodet på meg.

Siden jeg aldri har forsøkt denne formen for terapi, velger jeg å unngå å mene noe særlig rundt terapiformen - men heller dele noen av mine egne opplevelser som selger og rådgiver i næringslivet.

(Dette er selvfølgelig bare et bilde)
Videokonferanse
Det finnes en rekke løsninger for å kunne se video av den du snakker med samtidig som lyd, og mange har kanskje brukt disse løsningene til å snakke med venner og kjente. Det som er utfordringen med en videokonferanse er som oftest den tekniske løsningen, fordi det stiller krav til både hardware (PC, videotelefon, online kamera, mikrofon etc), software (Skype og andre løsninger) og ikke minst båndbredde. Det hjelper ikke at man faktisk kan se hvem du snakker med hvis det ikke er et bilde som oppdateres mer enn hvert fjerde sekund.

Telefoni
Å snakke i telefonen er en vitenskap, og jeg lærte mye om det når jeg fikk min opplæring før jeg skulle starte å jobbe på et callsenter for endel år tilbake. Stemmen vår endrer seg mye ut fra hvilken kroppstilling vi har, og dette kan du jo teste ved en anledning; skal du late som om du er mer syk enn du egentlig er, forsøk å legg deg ned på ryggen mens du snakker med sjefen din eller den personen du ikke gidder å dra på fest til. Krangler du med noen på telefonen, forsøk å reis deg opp - jeg garanterer deg at du vil både føle at du får et overtak over den du krangler med - og faktisk få det, helt til mottageren reiser seg opp og virkemiddelet forsvinner. I terapi ønsker vi gjerne å sitte så mye som mulig, og heller bruke det med bevegelse som et eksperiment eller virkemiddel. Dessuten så mangler en viktig del av mitt awareness bilde, nemlig det å kunne se på den som snakker.

Chat
Har du forsøkt å chatte med kundesenteret til nettsiden som skulle ha levert den nye flatskjermen din i god tid før Frustrerte fruer eller fotball-VM starter, og forsinkelsen nå er på tredje uken og programmet du skulle se er for lang tid over? La meg simulere:
Kundesenter: Vent mens vi setter deg i kontakt med en ledig medarbeider...
(Vente, vente, vente)
Kundesenter: Hei, jeg heter Rolf, hva kan jeg hjelpe deg med?
Jens: Jeg bestilte en 70 tommers LED TV på VM kampanje på ordrenummer B4lla6776
(Vente, vente, vente)
Kundesenter: Den er meldt forsinket, kommer på lageret i midten av 2013.
Jens: Hva mener du?
Kundesenter: Den er dessverre forsinket, kommer inn på lager om litt over 2 år. Vil du at jeg skal slette ordren?

Ok, du skjønner kanskje hva jeg mener - og du tenker kanskje; "Det ville jo vært noe helt annet hvis dette hadde vært en terapeut..."

Da sier jeg, ok - hvor frustrert er ikke en klient over å hamre løs på tastaturet i fem minutter - og så kommer terapeuten tilbake med et spørsmål som har med den aller siste setningen å gjøre? Ville vi kunne evne å spørre om personlige spørsmål og være "Her og Nå" med klienten?

Svaret er at jeg aner ikke.

E-post
Et siste alternativ som finnes der ute er å få løst problemene dine på e-post.
Da vil jeg dra et eksempel fra en virkelighet i call senter verdenen.

En stor nettbutikk i England fant ut at det var mye bedre å åpne for innkommende samtaler på telefon enn å la personer sende e-post til en firmapost adresse. Grunnen til dette var at kundesenteret brukte mye kortere tid (ca 30 sekunder per samtale) på å svare på telefonen enn å svare på gjennomsnittlig 6-7 e-post til kunden.

Er jeg negativ?
Ja, litt.

Hva skal jeg gjøre med det?
Ikkenoe.

Tror jeg.

Kanskje jeg skal prøve en online session en dag? Kunne vært spennende da.

7 kommentarer:

  1. Gleder meg til å lese rapport om du sjekker det ut! Har vel ikke helt troen på god terapi med varig endring denne veien, men kanskje kan det fungere bedre på coaching-relaterte emner som er mer konkret og resultatorientert. I det minste kan man kanskje på denne måten nå mange som aldri hadde tatt skrittet inn i det virkelige terapirommet - og kanskje er det da godt for noe :) Sikkert et marked der ute!

    SvarSlett
  2. Det er nok helt klart et marked, spesielt for personer som bor i områder der det ikke er tett mellom terapeutene.

    På den annen måte blir det feil hvis jeg skal teste dette kun for underholdingens skyld, men jeg skal se hva som skjer over tid - kanskje jeg blir så nyskjerrig at jeg vil teste det basert på andre grunner.

    Det er jo veldig i vinden med tjenester på nett, og jeg vet ikke om dere har sett 2 sesong av InTreatment, der Paul blir vurdert på nett - på lik linje som vi kan gjøre med hoteller når vi reiser? Lurer på når en slik tjeneste vil dukke opp i Norge, der de ca 5000 psykologene og 400 gestaltterapeutene blir rangert etter om klientene synes de får noe ut av terapien.

    SvarSlett
  3. Vi har lansert 24-Office som er et webbasert kontor for terapeuter og coacher.

    Markedsføringsdelen av 24-Office er søkeportalen 24-Rapid Response der det kan søkes etter terapeuter (booking til fysisk kontor, textchat og senere videochat/IP+ telefon og meldingstjeneste), kurs, selvhjepsgrupper og produktartikler. Det er også et ressurssenter som består av artikler, videoer og brukerforum.

    Det er mange muligheter knyttet til dette produktet og de tjenestene de tilbyr. Har selv vært innom NGI (2,5 år) og således litt måten å jobbe på. Selv så bruker jeg booking til "ansikt til ansikt" samtaler, mailsystemet til prosessrapporter mellom samtalene og kursmodulen til øvrig oppfølging av både kliener og deltakere på kurs. Telefon og textchat bruker jeg for konkrete spørsmål/støttesamtaler.

    Ta gjerne kontakt for opplysninger eller for å sjekke det ut.

    www.24-rapidresponse.com
    www.24-rapidresponseservice.com

    sbk@24-rrs.com

    Lykke til med studiet!

    SvarSlett
  4. @Steinar,

    Så portalen er ment som en inngangsport til å finne terapeuter og så videre - det synes jeg er en meget god ide!

    Hvordan er responsen blant klientene?

    SvarSlett
  5. Klientene "elsker" det, men terapeuter er noe forsiktige til å ta det i bruk. Vi har ikke noe tanke eller mål om at det skal erstatte "ansikt til ansikt" samtaler, men heller være et suplement.

    Som nevnt så har jeg min egen praksis og jobber hovedsaklig kognitivt med samlivsproblematik. Utfordringene til mange av mine klienter er tid. Selv så tar jeg imot samtaler til kl 19.00 om kvelden og tross det så kan enkelte ha vanskelig for å få til flere samtaler i løpet av en måned. Både klient og jeg opplever at vi starter på nytt, gang etter gang. For at prosessen skal opprettholdes så bruker jeg de e-tjenestene vi har tilrettelagt for i 24-Office.

    En annen gruppe er de usikre eller som bor langt unna. Ofte kan en terapeut/klientforhold begynne med en anonym telefonsamtale via 24-Office. Det oppleves trygt og uforpliktende i tillegg til at det er lett tilgjengelig. Tjenestene er i utgangspunktet et lavterkeltilbud som også kan benyttes i et etablert klient/terapeut relasjon.

    Det er ikke et ”tilpasset” produkt, men er laget for å imøtekomme behovet for sikkerhet og vern av personlige opplysninger.

    Her vil du også slippe å utsette deg selv og dine klienter/kunder for noen risiko slik det er å lagre personlige opplysninger på din egen pc. 24-Office er et produkt som ikke bruker ordinære løsninger som Skype eller vanlig mailservere da vi anser dem som usikker.

    Ved at terapeuter og coacher velger å bruke 24-Office vi de da kunne ha "hele kontoret" på nettet. Tilgjengelig for klienter og tilgjengelig for terapeuten.

    Selv så ønsker jeg å bruke tiden min fornufting. For meg er fornufting bruk av tiden den tiden jeg bruker på klienter og familie og venner. Jeg bruker et minimum av tid på booking, regnskap og annet kontorarbeide. Jeg velger å være tilstede med hele meg i møtet med klienter, familien/venner og mine tanker:)

    Utfordringen for 24-RRS ligger i å knytte til oss et bredt utvalg av terapeuter og coacher. Behovet for en person for denne jobben er blitt mer akutt ettersom utviklingsarbeidet nå går inn i en noe roligere fase.

    SvarSlett
  6. Nettbaserte tjenester er jo fremtiden, og litt av utfordringen for terapeuter er muligens at det er veldig mye som skal til for å kunne markedsføre seg slik at antall klienter oppnår kritisk masse?

    I dag får jeg opp et mylder av forskjellige nettsider til terapeuter hvis jeg søker, og jeg vil vel anta at en klient som ikke vet hva den er ute etter blir usikker på hvem man skal ta kontakt med.

    Portaler for flere er nok en god ide, for jeg har tenkt på at i dag jobber jeg i et selskap med 450 ansatte, skulle jeg gått inn i en 100% rolle som terapeut i fremtiden - ville jeg nok ansett dette som veldig ensomt arbeid, og muligens ønsket samhandling med andre terapeuter av mange grunner, både faglig og sosialt.

    SvarSlett
  7. Vi ønsker å være en "totalleverandør" av tjenester til terapeuter og coacher. Vi tilbyr e-tjenester (mail, textchat, telefon, videochat/IP) og booking til fysisk kontor. I tillegg kommer markedsføring og produkter som regnskapssystem, etableringshjelp, hjemmesider og tilvirkning av disse osv..

    Mange terapeuter og coacher har ikke erfaring fra å drive eget foretak og omsetningen vil ikke rettferdiggjøre at det blir brukt store summer på ekstern hjelp og markedsføring. Mange har en hel eller deltidsjobb i tillegg. Vi har derfor valgt at 24-Office ikke skal være belagt med hverken etablering eller månedlige faste utgifter.

    Ta gjerne kontakt hvis det er noe vi kan bistå med.

    Ønsker du å legge ut artikler/videoer på vår side så gi beskjed.
    Ha en god helg!

    SvarSlett