lørdag 28. august 2010

Hva er hensikten med denne bloggen?

Jeg har kommet inn på gestaltterapistudiet hos NGI (Norsk Gestaltinstitutt, se http://www.gestalt.no/ for mer info), som er en høyskole og tilbyr en 4-årig gestaltterapeut-utdannelse i tillegg til andre studier.

Hvis du er interessert i gestalt som fag, vurderer å søke studieplass selv - eller kanskje tror det hadde vært bra med litt "opprydning på loftet", og vil ha litt mer informasjon om hva dette med gestalt går ut på - så håper jeg du vil kunne finne litt mer informasjon på denne bloggen.

Selv har jeg vært hos flere terapeuter i ulike sammenhenger, både individuell-, par og gruppe-terapi. Som de fleste andre som oppsøker en terapeut, tok jeg kontakt fordi jeg hadde en slags krise og trengte veilledning til å takle denne. Men etterhvert som man får ordnet opp i det som er viktig der og da, har det vært flott å fortsette å gå for å utvikle seg videre.

Grunnene til at jeg søkte studiet er mange, men en av hovedgrunnene var at jeg følte at jeg ikke hadde "nok å falle tilbake på", hvis jeg plutselig skulle gå lei av min nåværende jobb. Det er absolutt ikke slik at jeg mistrives med min jobb - men at jeg ønsker å utvikle meg videre.

Til daglig jobber jeg med salg av avanserte programvareløsninger, jeg går i dress på jobben og kan nok fremstå som en typisk konservativ kapitalist - noe jeg tror de fleste ikke forbinder med å være terapeut. Men jeg ser nytteverdien av at jeg kan bruke utdannelsen til å videreutvikle mine evner til å kommunisere både innen jobben og privat. Forhåpentligvis kan jeg også en dag få egne klienter og starte opp egen praksis.

Men det betyr ikke at jeg skal slutte å jobbe der jeg er nå, for noe av fordelen med dette studiet er at jeg kan kombinere dette med min nåværende jobb - fordi studiet består av ni samlinger igjennom skoleåret og undervisningen skjer på fredager og lørdager.

Jeg har planlagt å legge ut innlegg om hvordan det er å gå på studiet og dele mine erfaringer med de som er interessert. Så får vi se hvordan det utvikler seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar