søndag 10. juni 2012

2 år på gestaltterapeutstudiet

Nå nærmer det seg slutten på den andre terminen dette året, og jeg har skrevet min oppgave og levert den inn. Temaet mitt i år var hvordan min økte awareness påvirker min personlighetsfunksjon, noe jeg har vært opptatt av spesielt i månedene etter jul.

Dette med økt awareness er en naturlig konsekvens av å gå på studiet, og for de som går over til å praktisere vil dette være en prosess som pågår resten av livet. Jeg tror nok alle som fullfører eller eventuelt dropper ut av studiet underveis også har plukket med seg mye teori, men at de ikke nødvendigvis blir like integrert som for en person som har dette som en del av sitt virke.

Å ha økt awareness vil ikke si det samme som at man handler mer hensiktsmessig eller annerledes enn tidligere, men at du som person blir oppmerksom på hva som skjer med deg i disse situasjonene. Det er ikke alltid så hyggelig å erkjenne disse siden ved deg selv, noe jeg personlig kan skrive under på, men når du først har skrudd på awarenessen din - er det vanskelig å skru den av.

Jeg blir like engasjert, sint, trist, lei meg, sur, snill, omsorgsfull, likegyldig og dum som tidligere - men i større grad enn før blir jeg oppmerksom på mine følelser og tanker, samt hva disse gjør med meg. Det er ikke alltid jeg blir oppmerksom på det i situasjonen, men de som blir figur for meg senere, gjerne gjennom skam, anger, glede og sorg - og da tar jeg det gjerne opp under øvelser på skolen eller hos terapeuten min i etterkant.

Siste samling skal jeg fremføre noe som har med mitt tema å gjøre på en kreativ måte, og det blir spennende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar