mandag 23. juni 2014

Alt har en ende

Etter fire år med studier er jeg ferdig utdannet gestaltterapeut. Det har vært litt av en reise, og jeg må si at dette studiet hadde aldri i verden latt seg gjennomføre på en såpass smidig måte uten den innsatsen som min samboer Solvor har gjort hjemme.

"Noe" skjer i feltet mellom klient og terapeut
Da jeg søkte på studiet hadde jeg en helt annen oppfatning av hvordan gestalt metodikken og praksis kunne være. Jeg har lært så mye om både meg selv, andre mennesker jeg har blitt kjent med i både min egen og i de andre klassene, samt om mennesker generelt. Det har vært en opplevelse jeg ikke ville vært foruten, både slitsom, kjedelig, morsom, utfordrende og rar. Jeg har til tiden ikke forstått noe som helst, og andre ganger følt at jeg har knekt en liten del av koden rundt det å være et menneske. Å gå dette studiet blir som en reise i eget liv, der sider av meg selv har kommet frem - noen har jeg anerkjent og likt, andre har jeg kjempet i mot og fornektet som en del av den jeg er. Men jeg er alt sammen, og jeg er forskjellig i ulike situasjoner.

Jeg har lært at jeg kan ha flere følelser samtidig, motstridende behov og skjulte behov.

Ved å lære om meg selv har jeg bedre kunne forstå andre, og jeg klarer i større grad å skille på hva som er meg, og hva som er ikke er meg. Jeg har skrevet side opp og side ned med rapporter, blogginnlegg, drodlet i kollokviegrupper, bablet i vei om det som jeg har vært opptatt av med Solvor og mine venner. Etterhvert startet jeg å trene på rollen som terapeut, det var både spennende og vanskelig - noen klienter jobbet jeg lenge med, andre kom bare en gang. Etterhvert har jeg skjønt at det er en stor del av jobben som terapeut å innse at det ikke er alle som liker å gå i terapi, ikke er klare, ikke liker meg som terapeut - akkurat som vi velger bort andre ting i livet. Men jeg har også blitt en bedre terapeut, jeg har trent og lært, jeg har vært i veiledning og fått sett på det som skjer i terapirommet med nye øyne. Ikke minst har jeg skrevet eksamensoppgave og lært utrolig mye i den prosessen.

Livet kommer ikke til å bli det samme, jeg hadde jo forandret på ting i livet de siste 4 årene selv om jeg hadde valgt å ikke ta studiet - men "noe" har skjedd, er ikke helt sikker på hva det er, men et eller annet er det.

Jeg vil takke min tidligere sjef AC som ga meg tillatelse til å starte studiet ved siden av full jobb, uten det hadde det nok ikke blitt noe av dette her. Det samme til Gro Skottun som oppfordret meg til å ta studiet selv om jeg skulle bli tvillingpappa (jeg ble det etter første samling i første klasse) og som veiledet meg igjennom oppgaveskrivingen som var litt trøblete. Jeg vil takke de gestaltterapeutene jeg har gått til, som har hjulpet meg igjennom vanskelige perioder og som fikk meg til å skjønne at det er bedre å oppsøke hjelp enn å stå i det alene. Jeg vil takke klientene mine, mine medstudenter og lærere, samt de som har vært mine veiledere - og aller mest av alt vil jeg klappe meg selv på skulderen og si: "Bra jobbet Jens, du klarte det!"

Nå legger jeg denne bloggen brakk, de som ønsker å kommentere på blogginnlegg kan gjerne gjøre det - jeg kommer til å svare på disse fremover. Nye blogginnlegg opprettes på min nye side www.terapeut1.no

Til alle som vurderer å gå i terapi, eller som ønsker å bli terapeut - ta skrittet og ta kontakt med en terapeut eller NGI, det blir kanskje tøfft, men det blir også bedre og vil forandre livet ditt.

2 kommentarer:

  1. Gratulerer gjennomføring av utdannelse som gestaltterapeut!

    SvarSlett
  2. Takk, har kommet godt i gang med praksisen min nå. Sjekk ut www.terapeut1.no - der jeg blogger ufrekvent om litt av hvert. Om et par uker ser det ut som jeg får nye lokaler, samt at disse deles med andre terapeuter i Lillestrøm. Et spennende konsept jeg kommer til å skrive litt om på den andre bloggen.

    SvarSlett