tirsdag 25. oktober 2011

Hovedmål med terapi

Å forklare hva terapi er kan være en utfordring, fordi det er en rekke forskjellige grunner til at klienter oppsøker terapeut - og derfor er det minst like mange grunner til at de bli hos terapeuten.

Det er tre hovedmål med terapi:
1. Å bli klar over og vedstå (erkjenne) seg personlige opplevelser uansett innhold.
2. Aktivering av klientens evne til å gi seg selv støtte.
3. Mestring. Evnen til å "stå i det".

Derfor har jeg tenkt å drodle rundt disse tre hovedmålene i årene som kommer, slik at jeg kan differensiere min hjemmeside i forhold til alle dere andre gestaltister.

Jeg ble fortalt at en klient som har opplevd noe traumatisk vil ikke kunne gå til en terapeut og få denne opplevelsen til å gå vekk. Det som har skjedd vil alltid være der, men som det står i punkt 1 - så er det i terapien denne personen kan finne ut hva som egentlig har skjedd og erkjenne det.

Perls sa at klienten går fra å være avhengig av støtte i fra sine omgivelser, til støtte i seg selv. Dette oppsummerer punkt 2 og 3 - og jeg finner mye mening i dette. Hvis klienten først klarer å erkjenne at en hendelse har skjedd, samtidig som personen klarer å stå i det alene - først da vil den traumatiserte opplevelsen kunne gå til bakgrunnen og gestalten kan lukkes. Den vil kunne dukke opp igjen, men på grunn av klientens nye awareness og erfaring med arbeid i terapirommet vil hun kunne kjenne igjen hva det gjør med henne og evne å stå i det.

3 kommentarer:

  1. Dette var et kort innlegg, men meget informativt. jeg gjenkjenner punktene godt fra min egen prosess i terapi. Det er komplisert å vedstå alle personlige opplevelser uansett innhold. det kan kreve mye terapi, det virker i mange tilfeller så opplagt og mindre komplisert å bare gi noen andre ALL skylden. Det er tyngre å erkjenne at: hadde det ikke vært for meg selv-hadde antagelig ikke utfordringene vært tilstede. For meg ligger det mye erkjennelse i akkurat dette: jeg er en del av utfordringene/problemene-så derfor må jeg stå i det!

    SvarSlett
  2. Det er helt naturlig å skylde på andre når ting går en i mot, og dette er en del av den teoretiske tilnærmingen til gestalt. Du beskriver det meget godt ved å si at problemene ikke hadde vært der uten deg.

    Jeg kommer til å publisere et innlegg om Staemmler endringsteori etterhvert, og det omhandler også dette med stegene rundt endring.

    SvarSlett
  3. Har nå skrevet et innlegg om dette på den nye bloggen min: http://terapeut1.no/oppmerksomhet/

    SvarSlett